עולם התעסוקה עובר שינויים מהותיים בשנים האחרונות, נכון שהרושם הכללי הוא שוירוס 2020 על שלל השינויים שיצר בעולם אחראי גם לזה, אולם למעשה התהליך התחיל עוד בשנים שלפני כן ו-2020 פשוט נתנה לו בוסט משמעותי.
השינויים באים לידי ביטוי באופנים שונים, כאשר אחד מהם הוא התמקדות במיומנויות רכות של מועמדים לעבודה ולא רק בנסיון וידע נרכשים כפי שהיה נהוג בעבר. זה אומר שסביר שבראיונות עבודה ישאלו אותך על מערכות ממוחשבות כאלה ואחרות שעבדת עליהן או יבקשו לדעת מה בדיוק כולל נסיונך המקצועי, אולם בסיכומו של דבר, התפתחה הבנה שאלו הן מיומנויות נרכשות, כאלה שמגיעות עם הזמן והנסיון המעשי, ולכן ההחלטה הסופית על התאמה/אי-התאמה תתן משקל רב על היכולות האישיותיות שלך, בפני עצמך ואל מול אלה של המועמדים האחרים לתפקיד.
מיומנויות רכות הן למשל סגנון חשיבה, תקשורת בינאישית, יכולת למידה, טמפרמנט, כריזמה, תפקוד במצבי לחץ ועוד. אלו הן יכולות אישיותיות שברובן מולדות וחלקן יכולות להיות נרכשות במידה מסויימת. כדי לסגל מיומנויות מסוג זה כאשר הן לא הגיעו אתך לעולם, נדרשת בדרך כלל התכווננות ומודעות לכך, תהליך-שינוי אישיותי פנימי כלשהו, שלעתים יכול להיות גם פשוט חלק מההתפתחות הטבעית שלך.
אבחון גרפולוגי
מזהה את המיומנויות האלו, בין אם הן מולדות או כאלה שהופנמו והפכו לחלק אינטגרלי ממך. הן רלוונטיות כמובן לכל תחומי החיים, אלי מגיעים לרוב אנשים שמעוניינים באבחון כזה לצורך הכוונה תעסוקתית ולכן אתמקד בכך.
אני מזכירה תמיד את חוזקתה של הגרפולוגיה- היא מדוייקת ומציפה את המודע ואת הלא-מודע שלנו. גרפולוגיה מורכבת מעשרות סימנים גרפולוגיים שלכל אחד מהם יכולות להיות מספר משמעויות אישיותיות וזאת כתלות בסימנים גרפולוגיים אחרים. לדוגמא- כתב גדול יתפרש שונה כאשר לחץ הכתיבה חזק לעומת כתב גדול בלחץ חלש; מרווחים גדולים בין מלים למשל, יתפרשו שונה כאשר הכתיבה מהירה לעומת כתיבה איטית.
לצורך האבחון אני אוספת את כל הסימנים ומזהה את אלו הדומיננטיים, אלו שחוזרים על עצמם, וכך מרכיבה את תמונת האישיות השלמה ובין היתר מזהה את סגנון התפקוד- התנהלות במצבי לחץ, תשומת לב לפרטים, אופי החשיבה והתכנון, התמודדות עם בלתמים וכד'. מזכיר את הדוגמאות למיומנויות רכות שנתתי קודם, נכון? לא במקרה, זה בדיוק הן.
ומה לגבי מיומנויות קשות? אלו הן מיומנויות נרכשות, גם אותן הזכרתי קודם, למשל רמת שליטה בעבודה על אופיס, או ידע והבנה במכונות מסויימות, אותן מן הסתם לא ניתן לזהות באבחון עצמו. מה שכן, בתהליך הייעוץ וההכוונה הכולל חלקן נלקחות בחשבון. הייעוץ לוקח את מסקנות האבחון האישיותי מכתב היד כבסיס לתחומי העיסוק המתאימים לך. על-מנת שהייעוץ יהיה מציאותי ורלוונטי, הכותב ממלא שאלון לגבי ידע (פורמלי או מלמידה עצמית) ונסיון תעסוקתי- אלו הן למעשה המיומנויות הקשות, וכן פרטים נוספים כגון פניות להכשרה מבחינת זמן, תקציב ורצון. בהתאם לכך אני מתאימה את ההמלצות הסופיות.
אז דברנו בהתחלה על כך שבעולם התעסוקה יש מגמת שינוי למתן משקל רב יותר למיומנויות רכות, ובייחוד במשרות בהן לא נדרש נסיון מעשי. מה עושים אם אין לך את המיומנויות הנדרשות למשרות מסויימות? אל דאגה, כל הרעיון בתהליך אבחון תעסוקתי הוא להתאים את תחומי העיסוק אליך יותר מאשר אותך אליהם. כלומר, ההמלצות יהיו בהתאם למיומנויות הרכות שהאבחון זיהה בך וכך הגשת המועמדות תהיה למשרות בהן נדרשות מיומנויות שיש לך.